Turizmus : londoni tömegközlekedés sajátosságai |
londoni tömegközlekedés sajátosságai
2011.08.18. 21:00
Európában egyedülállóan szervezett és talán legforgalmasabb és legkiterjedtebb hálózatú tömegközlekedésével rendelkezik London.
Turistaként mindenképpen a tömegközlekedést célszerű használni, ezek közül is elsősorban a földalattit és buszt fogod előnyben részesíteni.
Azoknak akik autóval érkeznek a városba sem ajánlható, hogy autóval próbáljanak a tágabb belvárosban közlekedni. Mert ugyan a mai GPS-es navigációs készülékekkel már egyszerűen tudsz tájékozódni, de nemcsak a nekünk szokatlan balos közlekedés nehezíti az autós közlekedést, hanem a rendszeres dugók és parkolási nehézségek, valamint belvárosi behajtásdíj is (Congestion charge).
Mit kell tudnod általánosan a tömegközlekedésről ahhoz, hogy nehézség nélkül közlekedj?
-
Bár Londonban számtalan közlekedési vállalat van, mégis egységes rendszerben működnek, közös díjszabással, a Transport for London (TfL) színeiben.
-
„Nagy-London” területét díjszabás tekintetében 9 zónára osztják. Az egyes zóna a belváros, majd, - ezt körülölelve - sorba következnek a zónák.
-
Amint lehet, szerezz be legalább egy földalatti térképet és azt mindig tartsd magadnál, hiszen sok londoni is ezt teszi. Ingyenes térképet minden nagyobb földalatti állomásnál találsz.
-
Vannak olyan megállók amelyek zóna határon helyezkednek el, ezek a két zóna bármelyikére vonatkozó jegyel/bérlettel használhatóak.
-
Rengeteg kamerával (CCTV) figyelik a tömegközlekedést, elsősorban az utazók biztonsága érdekében. Kamerák figyelnek az állomáson, a peronon, a földalatti szerelvényen és a buszokon is.
-
Sose hagyd a csomagod felügyelet nélkül, mert az ilyenre a 2005. július 7-i merényletek óta – érthetően – ugranak a biztonságiak.
-
2008 július 1-től alkohol tilalom lépett életbe a tömegközlekedési eszközökön, ami azt jelenti, hogy nem ihatsz, sőt nem is lehet nálad semmilyen kinyitott palackú alkoholtartalmú ital, sem a buszokon sem a metrón.
Ha az egyes közlekedési módok és azok sajátosságaira vagy kíváncsi, akkor olvasd el az alábbi cikkeket:
Közlekedés földalattival Londonban
A londoniak által csak „tube”-nak (cső) hívott földalatti összesen 11 vonallal működik, ezek mindegyikét egy-egy színnel és nével jelölik (pl. Bakerloo vonal: barna). A járatok karácsony első napját leszámítva minden nap hajnaltól éjfél tájig közlekednek, hétközben több, hétvégén kevesebb szerelvénnyel. A földalatti vonalak leginkább a Temze északi oldalán helyezkednek el, a déli oldal inkább busszal járható be.
Közlekedés busszal Londonban
A kiterjedt hálózat révén szinte mindenhova eljuthatsz a jellegzetes piros buszokkal, amelyek többsége emeletes, de van egyszintes, sőt csuklós busz is. Ha már Londonban vagy, akkor ki is kell próbálnod az emeletes buszokat. Tudnod kell, hogy a klasszikus Routemaster emeletes buszok már csak két vonalon közlekednek (9 és 15 vonalak egy részén).
Utazás a londoni DLR-en
A DLR, ami a Dockland Light Railway rövidítését takarja, London keleti területeit köti össze, illetve kapcsolja be a városi tömegközlekedés vérkeringésébe. A szerelvények teljesen automatizáltak, vezető nélküliek és a teljes hálózatot a Poplar-i állomáson található vezérlő teremből felügyelik. Ez Anglia első, kerekesszékkel is teljes vonalán használható vasútja.
Közlekedés vonattal (London Overground)
A londoni közlekedés fejlesztésben egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek arra, hogy a városon belüli közlekedésbe is bevonják a vonatot. A londoni egységes közlekedési rendszerbe integrálva 2007. november 11-én debütált a London Overground, amely létrehozásának távlati célja a londoni vasúti gyűrű létrehoza.
Utazás londoni taxival
Ki ne ismerné a jellegzetes fekete londoni taxikat, amik közül mapaság már egyre több színes vagy reklámot hordoz. Közismert nevük a „Black Cab”. Ezek a taxik speciális járművek, kifejezetten személyszállítás céljára készülnek, 5 utas és csomagjaik szállítására alkalmasak.
Autóval Londonban
Autóval közlekedni London belső területén nem egyszerű. Egyrészt zavaró a számunkra fordított közlekedés, másrész túl sok macerával és költséggel jár a parkolás és a belvárosi behajtás. Bár a közlekedést hamar meg lehet szokni egy helyi, azaz jobb-kormányos autóval, de óva intenék mindenkit, az itthoni bal-kormányos autója ottani használatától.
|